[

S W B W

19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

IIPAIGE AUSTIN, and DOES 1 through 50,

Paul L. Hoffman, CSB #71244

Michael D, Seplow, CSB # 150183 e
Michael Morrison, CSB #205320 S[%:EMQR L = 1D
SCHONBRUN DeSIMONE SEPLOW COUNTY OF RIVERSIDE
HARRIS & HOFFMAN LLP NDV 003

723 Ocean Front Walk 2

Venice, California 80291

Telephone: (310) 396-0731

Pax: (310) 399-7040 .

Attorneys for Plaintiff Burt Ward

SUPERIOR COURT OF THE STATE OF CALIFORNIA

FOR THE COUNTY OF RIVERSIDE
BURT WARD, caseno. 403072
Plaintif, COMPLAINT FOR LIBEL
VS,
DEMAND FOR JURY TRIAL
THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY,

inclusive,

Defendants.




FE VR )

D = O

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

27
28

Plaintiff Burt Ward {“plaintiff”), on information and belief, alleges as follows:

INTRODUCTION

la.  This is an action for damages based upon an article and a purported “corrective”
article published by defendant THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY. about plaintiff Burt
Ward, an actor, who played Robin, the Boy Wonder, on the 1960's television show “Batman”.
Tﬁe Press-Enterprise article, published on April 2, 2003 and written by defendaqt PAIGE
AUSTIN, and the purported “corrective” article, published on May 3, 2003, falsely stated that the
Santa Ana Regional Water Quality Control Board (“"SARWQCB™} had ordered plaintd ff Burt
Ward to clean up the water runoff from the Great Dane Rescue Center located on his property
after samples taken on nearby-land owned by the City of Norco contained unacceptable levels of
fecal bacteria. The article and the corrective article falsely portrayed plaintiff as a polluter and
someone whao had acted in violation of criminal environmental laws and governmental
regulations.

Ib.  The truth is that plaintiff was never directed or ordered at anytime by any
governmental agency, including the SARWQCB, to clean up any alleged water runoff from the
Great Dane Rescue Center owned and operated by his wife. .The SARWQCB never attributed the
high levels of fecal bacteria which it detected to plaintf or anything located on his property, nor
was it possible to do so. Mo order or directive was ever issued to him, nor was any finding even
made that he had violated any law or regulation, or that he was responsible in any way for
allowing pollutants of any kind to leave his property.

le.  The SARWQCB officials informed The Press-Enterprise newspaper and defendant
AUSTIN about the {alsity of the article prior té publication and requested that they not publish
any article until after the SARWQCR had completed its investigation and made a determination of
wrong doing. Further, plaintiff informed PAIGE AUSTIN on the day before the Press-Enterprise
published its article that neither plaintiff nor his wife had been contacted by anyone at the
SARWQCE, nor had they received any comfnunication, written or verbal, that plaintiff or

plaintiff’s wife bad violated any laws-or had done something wrong, or which could be construed




fran Y o I - N L~ T e N VS I o ]

[ S N N L e e T 0 L 0 e e e o T S gy
B S = O e L s T = T o R~ - R o L U N S L N B

]
==}

inaccurate. Lhus, THE PRESS-ENTERPRISE CO. and defendant AUSTIM knew the falsity of -
the above statement prior to the publication of the article yet proceeded to publish the libelous and

defamatory statement.anyway.

11. “Water flows from Ward's property into a smalt creek that washes into the

ISuntzx Ana River, said Milasol Gaslan of the Santa Ana Regional Water Ouality Contrul

Board. A sample of that runoff taken in February contained at least 40 times the fecal’ =

bacteria level acceptable for such a creek, she said.” The impression a reasonable readeris left

with by the above statements, when taken in the entire context of the article, is that the fecal
bacteria at levels forty times the acceptable level for a creek was washing off plaintiff’s property
into a ereck-which flomed into the Santa Ana River, thercby polluting the Ifivér.‘ As stated c.a;r'l-‘ic'r‘,
there is no small ereek located on or near plaintiff’s property (including the adjacent City of Norco
property) nor is there a creek which connects plaintiff’s property to the Santa Ana River. Further,
Ms. Gaslan did not state that water from plaintiff’s property flows into a creek which washes into
the Santa Ana River. Also, the test did not reveal that the runoff was 40 times the “level
acceptable” for a creek. It revealed that the ninoff was 40 times the level acceptable for fecal
bacteria in the Santa Ana River. Ms. Gaslan never said, “A sample of that runoff taken in
February contained at least 40 times the fecal bacteria level acceptable for such a creek.” Indeed,
prior to the publication of the article, Ms. Gaslan asked The Press-Enterprise not to run the article
because it was false by virtue of the fact that the SARWQCB had not completed its investigation -
of plaintiff and therefore had not issued a directive. Tn addition, Michael Adackpara, Division -
Chief of the SARWQCB, also prior to the publication of the article, informed The Press-
Enterprise of the falsity of the above statemnents and asked them not to run the story. Despite
actual notice of the statements’ falsity, defendant THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY
published the above statements anyway. This is proof of constitutional malice on defendants’

part.

12, “On Tuesday, board officials ssked Ward tg submit plans fo fix the problem or

7.

Pﬂ?\,{])]’ ATARIT EOR MARLSA DO TVDR L A BT oW TP IO cmmor o




s W

==L B e

= D

il
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

28

face possible fines or closure, He offered te insiall g septic tank, a measure ‘that ceuld solve

the problem, Gaslan said.” This statement is false because 1) board officials fiever issued a
directive or. askeﬂ plaintiff to fix the problem or face possible fines and closure;'2) the
SARWQCB lacks the authority to order closure of the Great Dane Rescue; 3) plaintiff offered to
install a septic tank during a conversation with Michael Roth approximately two inoriths before
the publication of the article at a point where Mr. Roth had indicated that there was no violation.
At tilj@_t_-gtims-, Mr. Roth advised plaintiff that neither he not his wife were requited to'take any
action.unless and until they were informed by the SARWQCB that some action f:éeded to be
taken; and 4) the offer to install a septic tank was not done in response to threats of fines or
closure by the SARWQCB or in response 1o any directive or finding by the SARWQCB. No such
threats, directives or orders were ever received by plaintiff or his wife. No airec'?iivé"bi' bfdcr Wi

everissued by the SARWQUCB nor has there been any basis for such a directive st order.

Sl ah RETRACTION DEMANDS

13 - -.In fulfillment of California Civil Code section 48a, on April 8, 2003, plaintiff made a
demand for correction which was sent to the Execntive Editor of The Press-Enterprise by certified
mail. The recipient of the 48a notice had actual authority to determine whether and how to
respond to requests for correction. Prior to publishing a correction, representatives of defendant
The P{glgg;;En.terpﬂse informed plaintiff’s counse! of the substance of their planned coitection.
While.acknowledging that the SARWQCB never issued a written directive to plaintiff'to clean up
the water runoff from the Great Dane Rescue Center, The Press-Enterprise newspaper still
maintained that a verbal directive was issued to plaintiff by SARWQCB to clean up the water
runofl afier the SARWQCB concluded that the high fecal bacteria count originated from
plaintiff’s. property. Plaintiff’s counsel informed defendant THE PRESS-ENTERPRISE
COMPANY of the falsity of these statements in two separate letters dated April 22, 2003 and
April 28,2003. Nonetheless, THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY published their
“corrective” article entitled “Sefting it Straight™ on May 23, 2003. (A true and correct copy is

attached hereto as Exhibit “B"). The following statements from this article are false and

8.

NPT ATRIT BN ThARA A DS TYDR £ A %Tr 7w F TT Ihoar memer s 7




W o ]

10
11
12
>13
14
15
16
17
18
19
20

21

22
23
24
25
26
27

assertions conceming the events surrounding plaintiff’s dealings with the Santa Ana Regional
Water Quality Control Board and leaves a reasonable reader with the false impression that
plaintiff is a polluter and had acted in viclation of environmental criminal laws and orders. Below
are the statements from the article which are false and which convey the false impression of
plaintiff as a polluter. |

THE FALSE AND DEFAMATORY STATEMENTS
9. “DOGS; Fecal bacteria is found in a Norco creek behind land where Burt Ward

keeps Great Danes.” The article states that fecal material was found in a Norco creek behind

land where Burt Ward keeps Great Danes. The clear implication of this statement and the
impression it gives a reasonable reader is that fecal material from Great Danes living on plaintiff”s
property contaminated a creck located on plaintiff’s property, This is falsc in several respects.
First, no fecal material was detected on plaintiff” é'propeﬁy. The lone water test that was
conducted took place on February 25, 2003 on land owned by the City of Norco. Second, no
determination has ever been made by anyone that the fecal bacteria in question was the result of
dog excrement, let alone dogs found on plaintiff*s property or anything else originating from
plaintiff's property. Indeed, the fecal bacteria could have resulted from any kind of animal,
including horses and coyotes which are known to travel in the area where the test was taken. The
area where the test was taken includes runoff from several sources, including other neighbors’
property. Thus, there is and was no way to determine, nor has it been determined, that any fecal
bacteria found originated from plaintiff’s property. Finally, there is simply no creek on or near

the property where the test was conducted.

140. “1'he »anta Ana Kegional Wa-ﬁer Quality Control Boeard on Luesday directed

Burt Ward to clean yp the water runoff from his Great Dane Rescue Center after samples

taken contained unacceptable levels of fecal bacteria.” The article falsely states that plaintiff

was directed by the SARWQCE on “Tuesday”(April 1, 2003) to clean up the water runoff from
his Great Dane Rescue Center after samples taken contained unacceptable levels of fecal bacteria -

and statcs that the reason for the “directive” is a finding that fecal bacteria from plaintiff's

5.

FUORADT ATRIT IV My AR A A /0, TATI0 6 4 %77 T T TEIT s v 2o




('S )

wn

ND =] | o

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2
23
24
25
26
27

property was in violation of the law. Neither Plainiiff, nor his wife who actually owns the land
and the dog rescue, ever received a directive or order from the SARWQCB, on that day or any
other day, to take any steps regarding runoff from the Great Dane Rescue. The true events are as:
follows:

a) In response to a complaint from a neighbor, Michael Roth from the SARWQCB
visited plaintiff’s property on Friday, Februmy 7, 2003 to determine whether runoff from the
Great Dane Rescue was leaving plaintiff*s property onto adjacent land. During the February 7,
2003 visit, Mr. Roth concluded that no violation had taken place and that any runoff from the
rescue was being contained entirely on p]aj'ntiff’ s property. At this time, Plaintiff and his wife
offered to connect a drain pipe to a septic tank to eliminate any theoretical possibility of any
problem emanating from the property, even though they had no rcsponsibil‘ity"té do so. Mr. Roth
informed plaintiff that this might not be necessary and that plaintiff did not need to do anything
until it was officially determined that something needed to be done.

b} After Mr. Roth's February 7, 2003 to plaintiff’s residence, there was no
communication, written or oral, from the SARWQCB to plaintiff or to his wife prior to The Press-
Enterprise notifying plaintiff on April 1, 2003 of the alleged directive issued by the SARWQCE.
On February 25, 2003, at the urging of the same neighbor who made the previous complaint,
Michae] Roth returned to plaintiff’s residence but plaintiff was nr;)t home and Mr. Roth had no
access to his property. Mr. Roth then walked approximately 300 feet away from plaintiff’s
property and collected water samples from land owned by the city of Morco adjacent to the front
portion of plaintiff’s property. The area where he collected the sample contained runoff from
several sources, including nunoff from other neighbors, mixed together. The area where the
sample was taken is also traversed by coyotes and horses. Thus, it was impossible 10 tell from the
sample he collected what source was responsible for the elevated levels of fecal material.

c) Further, two officials from the SARWQCB had told The Press-Enterprise newspapef,
including the author of the article defendant PAIGE AUSTIN, before it published the article that
no directive was issued and that a directive may never be issued regarding runoff from the Great

Dane Rescue and that the paper should pot publish the story it intended to run because it waos

6.

COMEY ATRNT BN TYARAA 2TC, THOLA AT T3 TTTINRs aomw 4 @




21
22
23
24
25
26

27
28

inaccurate. Thus, THE PRESS-ENTERPRISE CO. and defendant AUSTIN knew the falsity of

the above statement prior to the publication of the article yet proceeded to publish the libelous and

defamatory statement anyway.

11. “Water flows from Ward's property into a small creek that washes into the

Santa Ana River, said Milasol Gaslan of the Sania Ana Repional Water Qualily Cuntrol

Board. A sample of that runoff taken in February contained at least 40 times the fecal

bacteria level acceptable for such a creek, she said.” The impression a reasonable reader is left

with by the above statements, when taken in the entire context of the article, is that the fecal
bacteria at levels forty times the acceptable level for a creek was washing off plaintiff’s property
ii1to a creek which flowed into the Santa' Ana River, thereby polluting the river. As stated carlier,
there is no small creek located on or near plaintiff’s property (including the adjacent City of Norco
property) nor is there a creek which connects plaintiff’s property to the Santa Ana River. Further,
Ms. Gaslan did not state that water from plaintiff’s property flows into a creek which washes into
the Santa Ana River. Also, the test did not reveal that the runoff was 40 times the “level
acceptable” for a creek. It revealed that the runoff was 40 times the level acceptable for fzcal
bacteria in the Santa Ana River. Ms. Gaslan never said, “A sample of that runoff taken in
February contained at least 40 times the fecal bacteria level acceptable for such a creek.” Indeed,
prior to the publication of the article, Ms. Gaslan asked The Press-Enterprise not to run the article
because it was false by virtue of the fact that the SARWQCB had not completed its investigation
of plaintiff and therefore had not issued a directive. In addition, Michael Adackpara, Division
Chief of the SARWQCB, also prior to the publication of the article, informed The Press-
Enterprise of the falsity of the above statements and asked them not to run the story. Despite
actual notice of the statements’ falsity, defendant THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY
published the above statements anyway. This is proof of constitutional malice on defendants’

part,

12. “Omn Tuegsday, board officials asked Ward tg submit plans te fix the problem or

7.

ONADT ATRIT T ThA RS A A2 FOI% L 4 Ry ¥ TTITR=r nomar oo




10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

27
28

— — ——

face possible fines or closure, He offered to install a septic tank, a measure that could solve
the problem, Gaslan said.” This statement is false because 1) board officials never issued a

directive or asked plaintiff to fix the problem or face possible fines and closure; 2) the
SARWQCR lacks the authority to order closure of the Great Dane Rescue; 3} plaintiff offered to
install a septic tank during a conversation with Michael Roth approximately two months before
the publication of the article at a point where Mr. Roth had indicaied that there was no violation.
At that time, Mr. Roth advised plaintiff that neither he nor his wife were required to take any
acﬁon unless and until they were informed by the SARWQCB that some action needed to be
taken; and 4) the offer to install a septic tank was not done in response to threats of fines or
closure by the SARWQCB or in response to any directive or finding by the SARWQCB. No such
threats, directives or orders were ever received by plaintiff or his wife, No diréctive or ofdcf was

ever issued by the SARWQCB nor has there been any basis for such a directive or order.

RETRACTION DEMANDS

13, In fulfillment of California Civil Code section 48a, on April 8, 2003, plaintiff made a
demand for correction which was sent to the Executive Editor of The Press Enterprise by certified
mail. The recipient of the 48a notice had actnal authority to determine whether and how to
respond to requests for correction. Prior to publishing a correction, representatives of defendant
The Press-Enterprise informed plaintiff’s counsel of the substance of their planned correction.
While acknowledging that the SARWQCB never issued a written directive to plaintiff to clean up
the water runoff from the Great Dane Rescne Center, The Press-Enterprise newspaper stili
maintained that a verbal directive was issued to plaintiff by SARWQCB to clean up the water
runoff after the SARWQUCDB conchuded that the high fecal bacteria count originated from |
plaintiff’s property, Plaintiff’s counsel informed defendant THE PRESS-ENTERPRISE
COMPANY of the falsity of these statements in two separate letters dated April 22, 2003 and .
April 28, 2003, Nonetheless, THE PRESS-ENTERPRISE COMPANTY published their
“corrective” article entitled “Setting it Straight” on May 23, 2003. (A true and correct copy is

attached hereto ns Exhibit “B™). The following statements from this article are false and

8.

COVMADPE ATRIT TOD M ARAAMATS. TR A A RTFs T TT TV ey 7ovar o 7




o o~ &y tn B WM

S o

12
13

14.

15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

28

defendant The Press-Enterprise knew the falsity of these statements prior to publication:

a) The story did not allude to apy written document (this refers to The Press-
Enterprises’ contention that their April 2, 2003 article did not allude to a written

directive or document asking plaintiff to clean the runoff);

b) Agency officials advised Ward, . . . .. in a verbal directive that runoff from the

kennel contributed te ap abnormally high fecal bacteria count and that steps had

to be taken to mitigate that condition.

First, the April 2, 2003 article did allude to a written document because a reasonable reader of the
article would have believed that a written document of some sort had been issued to plaintiff
directing him to clean up the runoff. Second, no verbal directive was ever issued to plaintiff that
runof¥ from the Kenael contriboted to an abnormally high fecal bacteria count and that stcps had
to be taken to mitigate the condition, Indeed, subsequent to the publication of the April 2, 2003
article and prior to the publication of the “corrective” article, Michael Adackpara of the
SARWQCB again clarified to Defendant AUSTIN that no order or directive of any type had been
issued to plaintiff. Further, as stated above, it was impossible to determine from the test
conducted by Roth whether runoff from plaintiff’s property contributed to the elevated levels of
fecal bacteria. The “corrective” article therefore failed to mitigate the damages caused by the

April 2, 2003 article and instead caused new and separate injuries to plaintiff.

14, In fulfillment of California Civil Code section 48&.5 plaintifi’s counsel sent THE
PRESS-ENTERPRISE COMPANY a Tlemand for Correction of the article “*Setting it Straight”
on May 23, 2003 by certified mail. The recipient of the 48a notice had actual authority to
determine whether and how to respond to requests for correction. Defendant 1'HE PRESS-

ENTERPRISE COMPANY to date has still not published a correction or retraction of this article.

15.  Each of the statements set forth in Paragraphs 9-13 above in the April 2, 2003 article
and May 3, 2003 “corrective” article and the articles as a2 whole are false and constitute: libel per

se or axx actionable, as plaintiff has suffered special damages as a proximate result thercof. The

.9

OORADT ATRT BOT TYARS AT, TV A BRI 70T ITITh Ay omny a7




Ln B WM

10
it
12
13
14
15
l6.
17
18

19

20
21
2
23
24
25
26
27
28

statements set forth in Paragraphs 9-13 are the type that would expose an individual like plaintiff
to hatred, contempt, ridicule, and obloquy, as well as cause the individual to be shunne,d and

avoided, and injure his occupation.

16.  Each of the statements set forth in Paragraphs 9-13 above in the April 2, 2003 article
and May 3, 2003 “corrective” article and the articles as a whole weire defamatory and they were so
understood by the readers of the article. The statements set forth in Paragraphs 9-13 are the type
that would expose an individual like plaintiff to hatred, contempt, ridicule, and obloquy, as well as

cause the individual to be shunned and avoided, and injure his occupation.

17. Defendants THE PRESS-ENMTERPRISE COMPANY and AUSTIN falscly and

maliciously published the jibelous words set forth above and the articles as a whole, thereby

meaning and wishing to have it understood that plaintiff was a polluter.

18, At the time of publication, defendants THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY. and
AUSTIM knew the article and “corrective’” article described above were false or were substantially
likely to be false. Defendant published with knowledge of the articles’ falsity or with reckless
disregard for the truth. |

19. | Defendant THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY and AUSTIN published the
Asticle with actual malice as defined in California Civil Code Section 48a, common law malice’
and constitutional malice. Defendants also published the articles with the knowledge that the
information contained therein would likely be widely disseminated throughout the world. Indeed,
defendants are responsible for the mass dissemination of the false information that plaintiff is a
polluier, After publication of articles, other news services throughout the world, including

television, radio, newspapers, and the internet, reported the false statements coniained in THE

PRESS ENTERPRISE COMPANY’s articles

1G.

COMAPT ATRT BOD A ML A DR, TRER L A XTI T TTTTr oy v




Fo e

10
11
12
13
14
15
16
17
| 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

28

20. At the time of publication, defendants THE PRESS-ENTERPRISE COMPANY and
AUSTIN knew that the publication of the aforementioned articles would severely affect plaintiff’s

reputation and his businesses.

21, Asadirect result of defendants’ acts and omissions, plaintiff has suffered both special
and general damages, including injury to his reputation and business, emotional distress, mental
anguish, and humiliation. He has been ridiculed in his professional capacity and has become the

subject of hatred, ridicule, contempt, and obloguy.

22.  Defendants THE-PRESS ENTERPRISE COMPANY and AUSTIN acted with
reckless, willful or callous disregard for plaintiff’s rights and with malice, fraud or oppression

toward plaintiff, thereby entitling plaintiff to an award of punitive damages.

FIRST CAUSE OF ACTION
(LIBEL)
(AGAINST ALL DEFENDANTE)

23. Plaintiffs reallege and incorporate by reference each and every allegation contained in

paragraphs | to 22 as though fully set forth herein.

24. Defendants published the aforementioned articles and “corrective” article, which

contained, directly or by clear implication, false factual statements of and concerning plaintiff.

25.  Defendants published the defa.matofy articles and “corrective” article with
constitutional malice in that defendants knew that the statements were false or acted with reckless
diéregard for the truth. The statements were made with a high degree of awareness of their
probable falsity. |

26,  Asalleged above and in accordance with California Civil Code section 48a,

11.

CONAPRT ATRT BT TAARAA LD, THIDR A A BT TOT TT TP Sy cmons o ™




[ BN o R |

11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Lo — —

defendants received notice of the libelous staterments and a demand for correction within twenty
days after knowledge of the publication. - In addition, plaintiff suffered special damages as a result

of the false statements in the articles and “corrective” article.

27.  Defendants failed to comrect the false statements adequately.

28, Plaintiff is entitled to general damages for his loss of reputation, shame, mortification,
hurt feelings and emotional distress in accordance with proof at trial.

29.  Plaintiff is entitled to special damages for the damage done to his property, business,
trade, profession or occupation, including am.ounts of money plaintiff éxpended as a result of the
defendants’ defamatory statements and assertions.

30.  As adirect result of defendants’ wrongful acts, plaintiff has suffered emotional
distress and other damage in an amount to be proven at trial.

31.  Defendants acted with reckless, willful or callous disregard for plaintiff’s rights and
with malice, fraud or oppression toward plaintiff, thereby entitling plaintiff to an award of
punitive damages in accordance with proof at trial.

i
i
/it
i
/1
i
i
1/
/1

- 12.

POMPT ATRT BND TYARLAMDGQ. TYER A ARTFY T FTITh L mr a7




B 9%} ol

Lo Y o |

11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

28

1.

PRAYER FOR RELIEF

WHEREFORE, plaintiff requests judgment against defendants as follows:

For general damages according to proof;

2. For special damages according to proof;

3. For exemplary and/or punitive damages;

4, For plaintiff’s cost of suit; and

5. For such other relief as the court may deem just and proper.
Dated: November H_, 2003 SCHONBRUN DeSIMONE SEPLOW

HARRIS & HOFFMAN LLP

L PA

Paul L. Hoffman
Attorneys for Plaintiff
Burt Ward

13.

COYMAPT ATNT BT THhARA ARG TVD R A A RIS AT I IHTf oy s ©




D FOR JURY TRIAL

Piaintiff Burt Ward hereby demands a trial by jury on all claims.

4 |Dated: November H_ 2003 SCHOMBRUN DESIMONE SEPLOW

n

SO e~

1
12
13
14
15
16
17
3
19
20
21
)
23
24
25
26
27
28

HARRIS & HOFFMAN LLP

N

Pal L. Hoffman
Attorneys for Plaintiff
Burt Ward

14.

CORMPT ATNT TOD ThA AL AFCS - TWIR A A RITY TOTD IV T R7 O a ¥






